Doorgaan naar hoofdcontent

Rotterdam Marathon

De dag is daar: de dag van de marathon. Op tijd sta ik op om te ontbijten en genoeg te drinken. Ik bekijk de weersverwachtingen en het ziet er goed uit: ik ga zeker een hemdje dragen vandaag. Tijdens het lopen krijg je het zo'n 7 graden warmer, dus dat komt op zeker 20 graden uit straks. Mijn tas staat al ingepakt maar ik check hem toch nog een keer, neuroot als ik ben. alles heb ik: van regencape die me warm moet houden in het startvak tot vaseline voor mijn blote armen die door het schuren anders schaafwondjes krijgen.

Ik wil geen stress met parkeren of in de rij staan bij het afhalen van de startnummers dus vertrek op tijd richting Rotjeknor. Ik vind een parkeergarage die zowat op de start staat en, dat is luxe zeg, met een fris toilet. Altijd handig om voor de start in de buurt te hebben. Op naar de expo waar het startnummer ligt te wachten. Er is werkelijk nog niets te doen, maar zelfs nu gaat er met de uitgifte al iets mis: een voorgangster heeft mijn nummer meegekregen. Oeps. Maar omdat het nu nog amper iemand is kan ik gewoon even naar haar toe lopen. Gelukt. Er zit een mooi shirt bij, helemaal mijn kleur. Ik bekijk nog een keer alle lieve gelukwensen voor vandaag: die ga ik straks nog nodig hebben als ik het even moeilijk heb! Bij deze aan iedereen bedankt voor je support!

In de auto vul ik de medische gegevens en het noodnummer in en maak ik de nummers voor en achter vast aan mijn hemd. Tot anderhalf uur vooraf drink ik nog en ik heb tot een half uur daarvoor nog een laatste krentenbol op. Daar zal het straks allemaal niet aan liggen. Ik ben klaar voor de start, goed nog een keer plassen dan en dan op naar de pacers. Daar aangekomen staan we met zijn allen te koukleumen tot er eindelijk wat personen verschijnen die iets met pacing te maken hebben. Die van mij (ik zal vandaag 4:15 uur lopen) vertelt doodleuk dat hij in startvak D zal starten en dat is voor mensen die tussen de 3 en 3:30 lopen. Nou lekker is dat, denk ik nog, hoe gaan we dat dan aanpakken met de mensen die meelopen? 'Jullie moeten mij gewoon zoeken, ik ben herkenbaar aan de oranje ballon'. En dan blijkt dat hij ONS pacet, niet dat wij als medepacers meelopen dus..... wat een sof! Hoe moet dat nou met de groep die ik weer zou pacen? Ik besluit dat ik zo dicht mogelijk bij die pacer ga blijven en dus in E ga starten. Eenmaal in het startvak is het een reuzendrukte van jewelste, wat wil je met 13.000 deelnemers.


Lee zingt zijn "you never walk alone" en dan gaan alle oude shirts uit en de warmhoudplastics af: we gaan! Horloge goed, go! Ik loop de eerste kilometers met het idee dat ik de oranje ballon ga vinden een beetje harder dan gepland oorspronkelijk. Maar er komt geen enkele ballon in zicht. Ik weet dat alleen de drankposten op 5 en op 25 km voor het km punt staan, alle andere staan na dat punt. Na zo'n 8 km geef ik het zoeken op: ik besluit te proberen om een negative split te lopen: hierbij loop je de tweede helft van de marathon sneller dan de eerste. Ik geeft me helemaal over aan het ritme, de zon en het publiek. Wat is het hier een feest zeg! Een man loopt voor kanker: 'balls for cancer: 7 marathons in 7 days' staat er op zijn shirt. Een kort gesprekje maakt duidelijk dat dit al zijn 19e marathon is van het jaar! En dan vanaf het wisselpunt herken ik ineens gezichten: van Jan die zijn wisselmaatje vergeefs zoekt, tot Geert die plots opduikt in het publiek, tot Aloha Danny en later ook Aloha Etienne, Run2day Breda met Joan is goed vertegenwoordigd, Paul en Patrick zie ik ook, groep Toon langs de kant en Leon piept daartussendoor! Wat een stoot energie geeft me dat zeg! Het moeilijke stuk rondom het Kralingse bos kan beginnen. Toch krijg ik het even wat moeilijker, maar ik denk aan Mila en hoe moeilijk zij het had, en dat maakt alles weer behapbaar. Ik denk aan Bert en zijn eeuwig optimisme wat me altijd bij zal blijven en dat schept weer vertrouwen. Dit zijn de laatste kilometers, ik heb nog energie zat, die negative split gaat er komen! Ik zweep het bandje op en alsof de ik erom vraag spelen zij het nummer 'Hello' van Martin Solveig, http://youtu.be/dA59oUM-zNw dat wat me herinnert aan mijn allereerste marathon in Barcelona! Dat geeft me vleugels en de laatste kilometers vliegen voorbij, nog een keer extra aangemoedigd worden door al die lieve mensen, kijk daar is collega Maite! En dan nu de laatste 500 m op de Coolsingel.....WAUW wat gaaf! Helemaal blij ga ik richting finish, wat een heerlijke loop, wat een publiek, de omroeper roept "....en daar gaat Suus!", made it, YES! Bedankt voor jullie support, dat helpt echt!

Reacties

Populaire posts van deze blog

De eerste dag van onze missie!

Met de storm in Nederland was het nog even spannend of we wel konden vertrekken maar gelukkig zijn we na een soepele reis goed en wel aangekomen bij TPC. Na een korte nachtrust stond ons een drukke maar leuke dag te wachten. Lees hieronder het verslag van onze eerste dag. Bezoek TPC hospital  Het regent pijpenstelen hier, ook hier laat klimaatverandering zich gelden. Na een korte nacht worden we ‘s ochtends om 7 uur verwacht bij het ziekenhuis, waar we met de ziekenhuisdirecteur, de manager van FTK en met Veronica, de  verpleegkundige op de mamabus, hebben afgesproken. We bespreken de services die op de bus worden geleverd, van vaccinaties tot educatie tot het bieden van een luisterend oor. Inmiddels is Veronica een bekend persoon in de dorpen en vervult ze een vertrouwensrol voor veel moeders. Huiselijk geweld en gevoelige kwesties zoals ziekte, overlijden, handicaps en mentaal welzijn zijn nog taboe in Tanzania, maar met de komst van de mamabus en Veronica in lower moshi, wordt de dr

Mee met de MamaBus en een nieuw dorp ontdekken!

Op onze tweede dag mochten we met Veronika mee met  MamaBus. Voor Noortje helemaal bijzonder omdat dit de eerste keer zou zijn dat ze de MamaBus in real life zou zien. Om half 9 ‘s ochtends haalden Veronika en Mustaffa, de chauffeur van de MamaBus, ons op bij ons verblijf. Net als wij, hebben zij er ook veel zin in, ze noemen zich een echt team! We vertrekken eerst naar Kahe om vaccinaties op te halen die daar bewaard worden in een vriezer. Ook stapt er nog een nurse bij ons de bus die mee zal gaan helpen. Onderweg hebben we even tijd om met Veronika bij te kletsen. Ze vertelt over haar ervaringen op de bus en laat een geweldig filmpje zien waarin een klas kinderen een liedje aan het zingen is. Het liedje gaat over zelfbescherming, gezonde seksuele relaties en nee mogen zeggen. Veronika vertelt dat ze de kinderen dit liedje altijd aanleert bij het zetten van de HPV vaccinaties. Wat een enorm goed iniatief. Ons hart vult zich met trots dit zo te zien, en ook op Veronika, die dit zelf he

Bijzondere eerste dag in Karatu

Waar begin je te vertellen na een dag als deze…met een vol en voldaan hoofd suizen we na in het hotel waar we zojuist door de ziekenhuisdirecteur zijn afgezet. De korte versie is: iedereen in het hele Karatu Lutheran Hospital, van verzorgende op de afdeling tot de bestuur, is ervan doordrongen dat de MamaBus voor de dorpen de weg is naar gezonde moeders en kinderen in deze regio en dat daarmee cirkel van armoede doorbroken kan worden. Het bestuur beëindigt een lange meeting met een luid en duidelijk: we zijn er helemaal van doordrongen dat de mamabus een levensreddende functie heeft, maar de wens (lees het commando) van de board is dat dit zo snel mogelijk gebeurt. Dussss, wanneer start het project? Gelukkig kunnen we het goede nieuws vertellen dat morgen de officiële opening zal plaatsvinden én we meteen de eerste dorpen gaan bezoeken. Daarover morgen meer, maar eerst terug naar het begin van onze dag.  We starten de dag rijdend door de stromende regen naar het ziekenhuis. Boven op ee