Doorgaan naar hoofdcontent

Rotterdam Marathon

De dag is daar: de dag van de marathon. Op tijd sta ik op om te ontbijten en genoeg te drinken. Ik bekijk de weersverwachtingen en het ziet er goed uit: ik ga zeker een hemdje dragen vandaag. Tijdens het lopen krijg je het zo'n 7 graden warmer, dus dat komt op zeker 20 graden uit straks. Mijn tas staat al ingepakt maar ik check hem toch nog een keer, neuroot als ik ben. alles heb ik: van regencape die me warm moet houden in het startvak tot vaseline voor mijn blote armen die door het schuren anders schaafwondjes krijgen.

Ik wil geen stress met parkeren of in de rij staan bij het afhalen van de startnummers dus vertrek op tijd richting Rotjeknor. Ik vind een parkeergarage die zowat op de start staat en, dat is luxe zeg, met een fris toilet. Altijd handig om voor de start in de buurt te hebben. Op naar de expo waar het startnummer ligt te wachten. Er is werkelijk nog niets te doen, maar zelfs nu gaat er met de uitgifte al iets mis: een voorgangster heeft mijn nummer meegekregen. Oeps. Maar omdat het nu nog amper iemand is kan ik gewoon even naar haar toe lopen. Gelukt. Er zit een mooi shirt bij, helemaal mijn kleur. Ik bekijk nog een keer alle lieve gelukwensen voor vandaag: die ga ik straks nog nodig hebben als ik het even moeilijk heb! Bij deze aan iedereen bedankt voor je support!

In de auto vul ik de medische gegevens en het noodnummer in en maak ik de nummers voor en achter vast aan mijn hemd. Tot anderhalf uur vooraf drink ik nog en ik heb tot een half uur daarvoor nog een laatste krentenbol op. Daar zal het straks allemaal niet aan liggen. Ik ben klaar voor de start, goed nog een keer plassen dan en dan op naar de pacers. Daar aangekomen staan we met zijn allen te koukleumen tot er eindelijk wat personen verschijnen die iets met pacing te maken hebben. Die van mij (ik zal vandaag 4:15 uur lopen) vertelt doodleuk dat hij in startvak D zal starten en dat is voor mensen die tussen de 3 en 3:30 lopen. Nou lekker is dat, denk ik nog, hoe gaan we dat dan aanpakken met de mensen die meelopen? 'Jullie moeten mij gewoon zoeken, ik ben herkenbaar aan de oranje ballon'. En dan blijkt dat hij ONS pacet, niet dat wij als medepacers meelopen dus..... wat een sof! Hoe moet dat nou met de groep die ik weer zou pacen? Ik besluit dat ik zo dicht mogelijk bij die pacer ga blijven en dus in E ga starten. Eenmaal in het startvak is het een reuzendrukte van jewelste, wat wil je met 13.000 deelnemers.


Lee zingt zijn "you never walk alone" en dan gaan alle oude shirts uit en de warmhoudplastics af: we gaan! Horloge goed, go! Ik loop de eerste kilometers met het idee dat ik de oranje ballon ga vinden een beetje harder dan gepland oorspronkelijk. Maar er komt geen enkele ballon in zicht. Ik weet dat alleen de drankposten op 5 en op 25 km voor het km punt staan, alle andere staan na dat punt. Na zo'n 8 km geef ik het zoeken op: ik besluit te proberen om een negative split te lopen: hierbij loop je de tweede helft van de marathon sneller dan de eerste. Ik geeft me helemaal over aan het ritme, de zon en het publiek. Wat is het hier een feest zeg! Een man loopt voor kanker: 'balls for cancer: 7 marathons in 7 days' staat er op zijn shirt. Een kort gesprekje maakt duidelijk dat dit al zijn 19e marathon is van het jaar! En dan vanaf het wisselpunt herken ik ineens gezichten: van Jan die zijn wisselmaatje vergeefs zoekt, tot Geert die plots opduikt in het publiek, tot Aloha Danny en later ook Aloha Etienne, Run2day Breda met Joan is goed vertegenwoordigd, Paul en Patrick zie ik ook, groep Toon langs de kant en Leon piept daartussendoor! Wat een stoot energie geeft me dat zeg! Het moeilijke stuk rondom het Kralingse bos kan beginnen. Toch krijg ik het even wat moeilijker, maar ik denk aan Mila en hoe moeilijk zij het had, en dat maakt alles weer behapbaar. Ik denk aan Bert en zijn eeuwig optimisme wat me altijd bij zal blijven en dat schept weer vertrouwen. Dit zijn de laatste kilometers, ik heb nog energie zat, die negative split gaat er komen! Ik zweep het bandje op en alsof de ik erom vraag spelen zij het nummer 'Hello' van Martin Solveig, http://youtu.be/dA59oUM-zNw dat wat me herinnert aan mijn allereerste marathon in Barcelona! Dat geeft me vleugels en de laatste kilometers vliegen voorbij, nog een keer extra aangemoedigd worden door al die lieve mensen, kijk daar is collega Maite! En dan nu de laatste 500 m op de Coolsingel.....WAUW wat gaaf! Helemaal blij ga ik richting finish, wat een heerlijke loop, wat een publiek, de omroeper roept "....en daar gaat Suus!", made it, YES! Bedankt voor jullie support, dat helpt echt!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat de Mama Bus in drie maanden doet..

Je zou denken: hoeveel kun je nu écht doen in drie maanden tijd, met één bus en een klein team? Nou… als het aan de MamaBus ligt: behoorlijk veel! Terwijl hier de dagen langzaam langer worden, reed onze mobiele kliniek in Tanzania onvermoeibaar van dorp naar dorp. Een stevige auto uitgerust met hoognodige medische voorzieningen, een toegewijde nurse, een duidelijke missie en veel liefde. Het resultaat? Ruim over de duizend kinderen en moeders kregen de zorg die ze anders moesten missen. In totaal werden negen dorpen bezocht: Mikocheni, Chemchem, Londoto, Kiruani, Mawala, Mtakuja, Chekereni, Mserekia en Miwaleni. Stuk voor stuk plekken waar toegang tot medische zorg niet vanzelfsprekend is. De afstand tot een ziekenhuis is groot, en vervoer is vaak simpelweg niet te betalen. Dankzij de MamaBus konden in het eerste kwartaal: 1413 kinderen onder de vijf jaar werden geholpen 159 zwangere vrouwen  zijn langskomen voor controles en er werden 86 echo’s uitgevoerd 107 vrouwen ...

Warme dekentjes, warme harten 💗

Afgelopen week waren Suus en Noortje te gast bij De Hobbytafel van Jacqueline Geurts. Wat een warme en gastvrije plek! Jacqueline organiseert in haar winkel gezellige brei- en haakcafés , waar mensen samenkomen om mooie creaties te maken en ondertussen gezellig bij te kletsen. En dat niet alleen: al langer breien en haken de dames bij De Hobbytafel voor een kraamkliniek in Gambia, via Ingrid Tijssen . Maar de hoeveelheid handwerk werd inmiddels zo groot dat er ook ruimte was om nu onze stichting te ondersteunen! We mochten maar liefst 7 dozen vol met handgemaakte dekentjes en mutsjes in ontvangst nemen. Stuk voor stuk met zorg, aandacht en liefde gemaakt. Dat zie je meteen aan de prachtige hoeveelheid kleuren, patroontjes en afwerkingen.  Niet alleen tijdens de bijeenkomsten wordt er voor het goede doel gebreid en gehaakt. De aanwezige dames vertelden ons dat ze er thuis net zo enthousiast mee doorgaan. En alsof dat nog niet genoeg is, vertelde Jacqueline ons dat er vanuit a...

Enorme dankbaarheid voor het personeel van TPC Hospital

  We willen vandaag weer eens onze diepe dankbaarheid uitspreken! Dankzij jullie steun kunnen we binnenkort een nieuwe MamaBus verwelkomen in Lower Moshi. Dit is hard nodig, want na 6 jaar trouwe dienst, waarin onze huidige MamaBus zelfs de moeilijkst begaanbare plekken heeft bereikt, is het tijd voor een waardige opvolger. Wat ons extra raakt, is dat het personeel van TPC Hospital hun krachten én eigen geld hebben gebundeld om deze nieuwe MamaBus mogelijk te maken. Tijdens ons bezoek afgelopen november ervaarden we al eens hoe heel de community daar onze MamaBus steunt, maar wauw wat is dit dan nog eens een prachtig gebaar van solidariteit! Ook willen we een speciaal woord van dank richten aan alle families die maand na maand blijven doneren. Dankzij jullie, de stille helden achter onze stichting, kunnen we blijven rijden en levens blijven veranderen 🤝 ❤️