Doorgaan naar hoofdcontent

Chi trailrunning

Een lieve vriendin gaf me voor vertrek een boek over chi running mee. Omdat ik zo hobbelend over de finish was gekomen de laatste marathon, dacht ze dat ik een nieuwe vorm waarin je blessure vrij kunt lopen wel kon waarderen. Het boekje leest lekker weg en de rode draad is mindful lopen, waarbij je je corestability goed inzet. Iets voorover hellen en bijna zonder moeite loop je dan. Eigenlijk blijk ik een aantal van die zaken al aardig toe te passen, dat is leuk om te lezen. Wel zal ik mijn eendenvoeten recht vooruit moeten gaan leren plaatsen. Ik besluit te gaan oefenen in het ‘bos’.
Deze keer neem ik eten mee en stap ik eerst op de fiets om op het einde niet over die hete weg nog 5 kilometer terug te hoeven lopen. Zonnebrand op, camelbag mee en weg ben ik. Wat een heerlijkheid is dit, te kunnen lopen in zo’n prachtige natuur. Ik oefen met hellen en met het rechtvooruit zetten van mijn voeten, met een mooie volledige voetafdruk in het losse zand kan ik checken of ik niet teveel afzet. Dat gaat allemaal aardig, maar die uitstekende eendenvoeten, daar moet ik toch echt wat mee. Helemaal ontspannen loop ik door en dan een prachtig roodbruin dier op het pad, een ree of iets dergelijks. Ha, dat maak ik toch maar mooi mee! Verder over de paden door de ‘jungle’ en dan weer de savanne op. Na een tijdje kom ik bij een meer, waar wevervogels hun nesten hebben gebouwd. De kilimanjaro op de achtergrond, pfff wauw

Als ik weer verder loop zie ik een stuk verderop een grote groep bavianen oversteken, het alpha mannetje wacht achterop en kijkt steeds dreigend achterom naar mij. Ik probeer me ook als alphamannetje te gedragen en maak me groot. Misschien toch ook maar even een stok pakken, ik heb geen idee of die beesten me achterna zullen komen. Gelukkig gaan ze de bush in en kan ik verder. Ik voel me niet zo Chi en besluit om te draaien. Een rangerauto komt me achterna. “wat zijn we hier aan het doen mevrouwtje?” vraagt de ranger. U kunt hier niet zomaar rondrennen, dat is gevaarlijk en u zult verdwalen. Nou zeg ik, ik weet de weg, dus maakt u zich maar geen zorgen. Maar de ranger wil dat ik instap en wil me terugbrengen naar TPC waar ik slaap. Ik zeg vriendelijk bedankt maar ik loop lekker door. De ander lacht en dan laten ze me toch gaan.

Ik probeer mijn Chi weer te pakken te krijgen en geniet van al dat prachtigs om me heen, het lukt, heerlijk zacht loop ik over de paden in een soort van flow. En dan doemt een enorm groot hert voor me op. Ik stop, hij ook. Kijk hem aan, hij mij ook. Nieuwsgierig staan we daar naar elkaar te kijken. Heel voorzichtig pak ik mijn telefoon en maak een foto. Dan zijn we beide klaar en gaan we verder op pad. Zou dit dan de ultieme uitkomst van chitrailrunning zijn?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat de Mama Bus in drie maanden doet..

Je zou denken: hoeveel kun je nu écht doen in drie maanden tijd, met één bus en een klein team? Nou… als het aan de MamaBus ligt: behoorlijk veel! Terwijl hier de dagen langzaam langer worden, reed onze mobiele kliniek in Tanzania onvermoeibaar van dorp naar dorp. Een stevige auto uitgerust met hoognodige medische voorzieningen, een toegewijde nurse, een duidelijke missie en veel liefde. Het resultaat? Ruim over de duizend kinderen en moeders kregen de zorg die ze anders moesten missen. In totaal werden negen dorpen bezocht: Mikocheni, Chemchem, Londoto, Kiruani, Mawala, Mtakuja, Chekereni, Mserekia en Miwaleni. Stuk voor stuk plekken waar toegang tot medische zorg niet vanzelfsprekend is. De afstand tot een ziekenhuis is groot, en vervoer is vaak simpelweg niet te betalen. Dankzij de MamaBus konden in het eerste kwartaal: 1413 kinderen onder de vijf jaar werden geholpen 159 zwangere vrouwen  zijn langskomen voor controles en er werden 86 echo’s uitgevoerd 107 vrouwen ...

Warme dekentjes, warme harten 💗

Afgelopen week waren Suus en Noortje te gast bij De Hobbytafel van Jacqueline Geurts. Wat een warme en gastvrije plek! Jacqueline organiseert in haar winkel gezellige brei- en haakcafés , waar mensen samenkomen om mooie creaties te maken en ondertussen gezellig bij te kletsen. En dat niet alleen: al langer breien en haken de dames bij De Hobbytafel voor een kraamkliniek in Gambia, via Ingrid Tijssen . Maar de hoeveelheid handwerk werd inmiddels zo groot dat er ook ruimte was om nu onze stichting te ondersteunen! We mochten maar liefst 7 dozen vol met handgemaakte dekentjes en mutsjes in ontvangst nemen. Stuk voor stuk met zorg, aandacht en liefde gemaakt. Dat zie je meteen aan de prachtige hoeveelheid kleuren, patroontjes en afwerkingen.  Niet alleen tijdens de bijeenkomsten wordt er voor het goede doel gebreid en gehaakt. De aanwezige dames vertelden ons dat ze er thuis net zo enthousiast mee doorgaan. En alsof dat nog niet genoeg is, vertelde Jacqueline ons dat er vanuit a...

Enorme dankbaarheid voor het personeel van TPC Hospital

  We willen vandaag weer eens onze diepe dankbaarheid uitspreken! Dankzij jullie steun kunnen we binnenkort een nieuwe MamaBus verwelkomen in Lower Moshi. Dit is hard nodig, want na 6 jaar trouwe dienst, waarin onze huidige MamaBus zelfs de moeilijkst begaanbare plekken heeft bereikt, is het tijd voor een waardige opvolger. Wat ons extra raakt, is dat het personeel van TPC Hospital hun krachten én eigen geld hebben gebundeld om deze nieuwe MamaBus mogelijk te maken. Tijdens ons bezoek afgelopen november ervaarden we al eens hoe heel de community daar onze MamaBus steunt, maar wauw wat is dit dan nog eens een prachtig gebaar van solidariteit! Ook willen we een speciaal woord van dank richten aan alle families die maand na maand blijven doneren. Dankzij jullie, de stille helden achter onze stichting, kunnen we blijven rijden en levens blijven veranderen 🤝 ❤️